Zalety współpracy z Manbroker
Poradnik pracownika tymczasowego
Praca tymczasowa jest to szczególny rodzaj stosunku pracy, w którym występują trzy podmioty: agencja pracy tymczasowej jako faktyczny pracodawca, pracownik tymczasowy oraz pracodawca użytkownik jako podmiot na rzecz którego świadczona jest praca. Do podmiotów tych stosuje się przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika oraz przepisy ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Pracownik tymczasowy jest to pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika.
Jak długo można pracować jako pracownik tymczasowy?
Pracownik tymczasowy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy może być delegowany przez agencję pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy. Do okresu 18 miesięcy wliczane są wszystkie kolejne okresy zatrudnienia pracownika u tego samego pracodawcy użytkownika.
Agencja pracy tymczasowej zawierając umowę o pracę z osoba poszukującą pracy staje się jej pracodawcą, z tą różnicą, że praca nie jest wykonywana w siedzibie agencji, ale na rzecz i pod kierownictwem innego pracodawcy użytkownika. Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie: umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Prawnym pracodawcą dla pracowników tymczasowych jest agencja pracy tymczasowej, natomiast pracodawcę użytkownika obciąża tylko część obowiązków związanych z wykonywaniem na jego rzecz pracy przez pracownika tymczasowego. Umowę o pracę zawiera się na piśmie.
Umowa zawarta pomiędzy pracownikiem a agencją pracy powinna zawierać:
- strony umowy,
- rodzaj umowy i datę zawarcia umowy
- wskazywać pracodawcę użytkownika i ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej,
- warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego, w szczególności:
-wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób wypłacania tego wynagrodzenia przez agencję pracy tymczasowej.
W umowie o pracę zawartej na czas określony strony mogą przewidzieć możliwość wcześniejszego rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron:
Urlop wypoczynkowy przysługuje pracownikowi tymczasowemu w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika. Pracownikowi tymczasowemu nie przysługuje urlop proporcjonalny.
Za miesiąc uznaje się 30 dni. Urlopu wypoczynkowego udziela się pracownikowi w dniach, które są dla niego dniami pracy, zatem jeśli dzień pracy przypada w niedzielę lub święto, wówczas urlop wypoczynkowy winien być udzielony w te dni, ponieważ dla pracownika te dni są dniami roboczymi.
Wynagrodzenie za jeden dzień urlopu (lub ekwiwalent pieniężny za jeden dzień tego urlopu) ustala się dzieląc wynagrodzenie uzyskane przez pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy tymczasowej przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługiwało. Przez dni pracy rozumie się przy tym dni, w które pracownik faktycznie świadczył pracę. Pracownik tymczasowy powinien być poinformowany przez agencję o zasadach udzielania urlopu wypoczynkowego w okresie wykonywania pracy.
Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
Pracownikowi przysługuje prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane w naturze dni urlopu wypoczynkowego, do którego pracownik tymczasowy nabył prawo w trakcie zatrudnienia.
Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop na żądanie?
Pracownik tymczasowy nabywa prawo do 4 dni urlopu na żądanie w danym roku kalendarzowym w przypadku gdy umowa o pracę tymczasową zawarta została na okres co najmniej 6 miesięcy.
Czy pracownik tymczasowy ma prawo do wynagrodzenia za czas choroby?
W sytuacji gdy pracownik przebywa za zwolnieniu lekarskim zastosowanie mają przepisy zgodnie z art. 92 kodeksu pracy, zgodnie z którymi pracownik wskutek choroby nabywa prawo do 80% wynagrodzenia za czas choroby, łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego. Po przekroczeniu 33 dnia pozostawania na zwolnieniu lekarskim pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy. Osoby powyżej 50 roku życia nabywają prawo do wynagrodzenia chorobowego za okres pierwszych 14 dni choroby w danym roku kalendarzowym, po upływie tego okresu wypłacany jest zasiłek chorobowy. Pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia za czas choroby po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego.
Pracownik tymczasowy powinien być traktowany tak samo jak pracownicy zatrudnieni w strukturach pracodawcy użytkownika na podobnych stanowiskach. Dotyczy to kwestii związanych z wynagrodzeniem, warunkami socjalnymi, zasadami BHP, odzieżą ochronną itp., a także w przyznawaniu prawa do korzystania z ogólnodostępnych urządzeń socjalnych pracodawcy użytkownika na zasadach przyjętych u danego pracodawcy użytkownika.
Pracownikowi tymczasowemu, wobec którego pracodawca użytkownik naruszył zasadę równego traktowania, przysługuje prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania w wysokości określonej w przepisach Kodeksu pracy dotyczących odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu.
Poniżej prezentujemy tekst Ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 166 poz. 1608).
Podczas tworzenia CV należy wykazać się zmysłem estetycznym, ciekawie skomponować całość tak, aby dokument przykuwał uwagę również pod względem graficznym. Zadbajmy chociażby o odpowiednie czcionki – nie stosujmy komiksowej, kiedy idziemy na rozmowę do banku. Pamiętajmy również, aby nie przesadzić z ilością przytłaczających ozdobników czy kolorów. Forma nie powinna odwracać uwagi rekrutera od treści, a jedynie ją urozmaicać i czynić miłą dla oka. Zastanówmy się, czy naprawdę warto tworzyć CV w formie infografiki albo ulotki reklamowej, jeśli nie staramy się o pracę w branży kreatywnej – takie formy mogą utrudnić rekruterowi dotarcie do najważniejszych informacji.
Nic tak nie odstrasza rekrutera jak chaos w dokumencie i konieczność wytężania wzroku, by dostrzec to, co najważniejsze. Bardzo istotny jest układ treści, rozmieszczenie poszczególnych elementów tak, aby dokument był czytelny i łatwy w odbiorze. Zbyt mała czcionka, wąska interlinia, różne style, a także rozmiary liter, zdjęcie słabej jakości, brak jednolitości, logicznych wypunktowań, nierówne odstępy, „rozjechany” tekst – to wszystko może nużyć i męczyć. Z pomocą może przyjść darmowe narzędzie do generowania życiorysów, takie jak np. Kreator CV Pracuj.pl. Dzięki takiemu rozwiązaniu można skorzystać z jednego ze sprawdzonych szablonów i dostarczyć rekruterowi CV w przejrzystej i czytelnej (a jednocześnie atrakcyjnej wizualnie) formie.
Wygląd to jedno, ale treść to drugie. Błędy ortograficzne działają na rekruterów niczym płachta na byka! Sprawdzajmy dokładnie tekst, starajmy się wychwycić literówki, błędy interpunkcyjne, stylistyczne. Pamiętajmy, że CV jest wizytówką naszych kompetencji, również językowych!
Rekruterzy lubią czytać CV, w których znajdują wszystkie interesujące ich informacje. Nie muszą wówczas tracić czasu na uzupełnienie i doprecyzowanie danych, np. stopnia znajomości języka obcego albo programów komputerowych, posiadania prawa jazdy, historii zatrudnienia i konkretnych dat. Przygotowując CV, powinniśmy zastanowić się, jakie informacje są ważne z punktu widzenia pracodawcy, czy to, co mu oferujemy, pokrywa się z wymaganiami stawianymi w ogłoszeniu. Nie pozwólmy, żeby rekruter musiał się domyślać.
Jeśli w CV brakuje ważnych informacji, np. podana jest tylko nazwa firmy i stanowiska, na którym pracowaliśmy, ale nie ma zakresu obowiązków, to rekruter czuje niedosyt i dezorientację. Jeśli natomiast ktoś traktuje aplikację jako miejsce do napisania obszernego wypracowania na rozmaite tematy – to także podpadnie, ponieważ nikt nie ma czasu na czytanie przysłowiowego lania wody. Rekruterzy kochają CV, które mają skondensowaną formę i są kwintesencją kompetencji kandydata.
Komunikatywność to jedna z umiejętności miękkich, która jest pożądana niemal w każdej firmie. Zdolność do efektywnego porozumiewania się jest cenna nie tylko przy kontaktach z klientami, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na relacje między pracownikami. Osoba obdarzona wysoko rozwiniętymi zdolnościami komunikacyjnymi nie ma problemu z dogadaniem się z innymi, samodzielnie rozpoczyna dyskusje, ale także słucha innych, nawet jeśli mają odmienne poglądy.
Mogłoby się wydawać, że wypełnianie w CV rubryki hobby czy wymienianie w niej listy różnorodnych, często niezwiązanych z zawodem umiejętności nie ma sensu. Nic bardziej mylnego. Pracodawcy podkreślają, że dla nich niezwykle istotne jest, aby pracownik był aktywny, nie bał się nowych wyzwań, miał pasje i stale je rozwijał. Dlatego dobrym sposobem na zaprezentowanie tego jest pochwalenie się swoimi nietypowymi zainteresowaniami, a także udziałem w rożnego rodzaju kursach oraz szkoleniach.
Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw współpracuje z międzynarodowymi klientami, a także zatrudnia pracowników z zagranicy. Takie mieszane towarzystwo przestało być zarezerwowane jedynie dla największych korporacji. Dziś również w wielu mniejszych firmach w Polsce pracują osoby pochodzące na przykład ze Wschodu, a podmioty te utrzymują kontakty z kontrahentami z całego świata.
Umiejętność analizowania i wyciągania wniosków jest niezwykle przydatna na wielu stanowiskach, a zwłaszcza na tych wymagających dużej samodzielności. Pracownicy na co dzień mają bowiem do czynienia z ogromną ilością informacji. Każda osoba, która potrafi spojrzeć na projekt w sposób kompleksowy, a także dostrzega zależności między różnego rodzaju danymi czy zachodzącymi procesami jest niezwykle pożądana przez pracodawców i traktowana jako wartościowy pracownik. Dlatego jeśli mamy analityczny umysł, koniecznie zaznaczmy to w naszym podaniu o pracę.
Praca pod presją czasu nierozerwalnie związana jest ze stresem. Deadline’y, ASAPy, krótkie terminy realizacji projektów to dziś niestety codzienność nie tylko pracowników biurowych, ale też osób pracujących w przedsiębiorstwach produkcyjnych, budowlanych czy w wielkich fabrykach.
Umiejętność zapanowania nad własnymi emocjami, szybkiego podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach, a także radzenia sobie z nieprzewidzianymi zdarzeniami czy kryzysami są niezwykle cenne w oczach pracodawców.
Zdolności te pozwalają na efektywną pracę w każdej firmie, ponieważ osoby odporne na stres mają zaufanie do własnych umiejętności i dzięki temu zdecydowanie lepiej radzą sobie z powierzanymi im zadaniami.